Contact

Stokerijstraat 56

8800 Roeselare

Belgium

​​

Tel: +32-(0) 474 99 68 98 (Ineke Vandevyvere)

info@indigodans.be

  • Instagram - White Circle
  • White Facebook Icon
  • White YouTube Icon
  • Twitter - White Circle

Copyright © 2019 Dansstudio Indigo

  • Justin Yep

Opwarmen & Stretchen... De juiste manier wordt hier uitgelegd.



Je hebt waarschijnlijk heel vaak gestaard naar foto's of video's op social media van super lenige dansers met prachtige voeten die hun benen op hoge kasten of trappen leggen en met alle gemak poseren voor de camera. Net als je denkt dat je alles wel gezien hebt, komt er weer een nieuwe post met nog meer rekbare danslichamen.


Misschien ben je stiekem jaloers op hun opvallende lenigheid. Maar is het wel gezond om dit na te doen? Hoe moeten we als een doorsnee mens/danser hiermee omgaan? Lees dan verder...


American Ballet Theater Physical Therapist, Julie Daughtery, vertelde ons dat dynamische stretches voor een les het beste zijn als opwarming. Wat bedoelt ze hiermee? Klinkt dit ingewikkeld en heel technisch? Eigenlijk is het erg simpel. Ze doelt op bewegingen die het totale lichaam gebruiken, meerdere spiergroepen tegelijk. Deze dynamische bewegingen brengen zuurstof naar de spieren en versnellen je hartslag. Je merkt meteen op dat je lichaamstemperatuur stijgt en dat je begint te zweten. Het volledige lichaam kan soepeler bewegen zonder pijn. Top, je bent op de goede weg!


Je hebt het vast al vaker gezien, dansers die de studio binnenwandelen en meteen in een split gaan zitten. Als je met koude spieren gaat 'bouncen' in de houding is dit nog erger. Passief liggen kletsen in een dans-stretch (zoals kikkerlig, split, kleermakerszit) telt niet als opwarmen. Dit is een terugkerend probleem binnen de danswereld.


Wat kan je wel doen?


Voor de les kan je je spieren voorbereiden met een foam roller (die elke danser zou moeten hebben). Gebruik de foam roller om het bindweefsel soepel te maken. Het bindweefsel zorgt ervoor dat alle onderdelen van je lichaam stevig op zijn plaats blijven zitten. Het foam rollen is een soort van 'sport-massage' en leidt tot betere doorbloeding van de spieren. Met gevolg dat de spieren beter werken natuurlijk en dat je minder kans hebt op blessures.


De eerste keer dat je een foam roller gebruik kan pijnlijk aanvoelen. Geef niet op na de eerste keer en bouw het rustig op. De combinatie van de zwaartekracht, je lichaamsgewicht, melkzuur in de spieren en de druk op de spieren is een nieuw gevoel. Je lichaam moet gewoon even wennen. Hou vol!



Verder kan je opwarmen door actief te bewegen zoals oefeningen uitvoeren aan de barre, lichtjes ter plaatse joggen, lunges maken, cirkelende bewegingen met je gewrichten, yoga series uitvoeren... Misschien kom je al fietsend naar de dansstudio.


De vraag rijst nu in je hoofd waarom passief overstretchen een slecht idee is. Wel, met het overstretchen rek je niet alleen je spieren, maar ook je ligamenten. Deze verbindende weefsels halen geen voordeel uit die verlenging. Uitgerokken ligamenten hebben meer moeite om terug samen te trekken, met als gevolg dat de spieren harder moeten werken om de stabiliteit te verzekeren.

Op een correcte en gezonde manier stretchen en opwarmen is een component van goede danstechniek. Bedwing jezelf en zeg nee aan de verleiding om zomaar met koude spieren naar je extremen te gaan. We willen allemaal lang en blessure vrij dansen, dus zorg goed voor je instrument, je lichaam.


Kortom, dynamische bewegingen gebruik je als opwarming, stretchen kan halfweg de dansles of nadien. Blijf stretchen maar op een veilige manier en misschien kan je op een dag moeiteloos in je favoriete split zitten. Succes!