• Justin Yep

5 redenen waarom YOGA goed is voor je gezondheid!



Je wist vast al dat Yoga gezond is. Maar weet je ook precies wat de voordelen zijn van Yoga? Lees dan zeker verder. Wedden dat je je yogamat zal uitrollen!



1. Betere Houding


De term ‘houding’ betekent de manier waarop je je lichaam houdt. Heb je volwassenen al horen opmerkingen maken aan tieners ‘Zit recht op je stoel’, ‘Niet hangen’, ‘Hou je hoofd rechtop.’ In de hedendaagse levensstijl gaan we vaak achterover hangen. Ken je de term ’couch potato’? Je ruggengraat rechtop houden vraagt wel wat inspanning. Doe even dit experiment. Hoe lang kan je op de vloer zitten in kleermakerszit met een rechte rug voordat je merkt dat je lichaam begint tegen te werken. Je rug verkrampt, gewrichten beginnen pijn te doen, en je krijgt een enorme drang om te bewegen uit je houding. Dus heb je zin om toe te geven en je bent terug bij het begin… een kromme houding. Als je deze hangende houding vaak aanneemt tijdens de dag kan je problemen krijgen met een correcte placering van je ruggengraat. Volgens Sadhguru (Indische Meester in Yoga) heeft een slechte houding invloed op de functie van de organen. Heel wat vitale organen kunnen niet optimaal werken met een slechte lichaamshouding. In de Yoga lessen is de alignment (goede houding) steeds van primair belang.



2. De opbouw van spierkracht


De spieren ondersteunen ons skelet. Ze helpen ons met wandelen, rennen, bewegen en het liften van gewicht. Hoe meer je je spieren gebruikt, hoe meer je spiermassa opbouwt. In de start van ons leven maken we veel spiermassa aan op een snel tempo want we hebben een actieve levensstijl. Na de leeftijd van 40 verliezen we wat spiermassa. Dit versnelt nog na de leeftijd van 60. Het verlies van spiermassa houdt verband met ziekte, beperkte mobiliteit en vroegtijdig overlijden. In de lessen yoga werken we aan spier opbouw.



3. Bevordering van flexibiliteit


Dit is 1 van de eerste dingen die je zult merken als je begint met Yoga. Heel wat houdingen zijn uitdagend en bijna onmogelijk als je net start. Maar als je blijft trainen, zal je stukje voor stukje meer comfort voelen in de houdingen. Je zal merken dat gewrichtspijn en stijfheid wegsmelten.


4. Gezondheid van de botten


Activiteiten waarbij gewichten getild worden helpen bij het verbeteren van de botstructuur en verminderen de kans op osteoporose. Door oefeningen te doen waarbij het eigen lichaamsgewicht getild wordt, reageert het lichaam door de botten te versterken. Dit helpt fracturen te voorkomen, deze zijn niet enkel pijnlijk maar de genezing is een onaangenaam proces.


5. Lymfe drainage met een verbeterde immuniteit


Door het aanspannen en rekken van de spieren in combinatie met een diepe ademhaling, verbetert de lymfe drainage. De immuniteit tegen infecties en ziektes stijgt, de afvalstoffen in het lijf worden beter afgedreven en de cellulaire functies verbeteren.



Dit zijn slechts 5 redenen waarom yoga goed is voor jou, er zijn er natuurlijk nog veel meer. Kom zeker de voordelen ontdekken in onze Yoga lessen.


De zomervakantie is er nu, en onze wekelijkse lessen zijn voorbij. Gelukkig is er SUMMER YOGA! Iedereen is welkom in deze lessen. De lessen zijn Open Level en voor Jeugd (+12 jaar) en Volwassenen. Alle info (over data, uren, inschrijven) zie je HIER.




0 keer bekeken
Copyright © 2009-2020 •ndigo