Gezond eten voor iedereen .. Eat your way to health for everyone

....

 Photo-by-Dan-Gold-on-Unsplash

Photo-by-Dan-Gold-on-Unsplash

Informatie over gezonde voeding vinden is een hele uitdaging voor iedereen, niet enkel voor dansers. Soms is er gewoon TEVEEL tegenstrijdige informatie beschikbaar.

De traditionele manier is het volgen van trendy dieetkuren of heel weinig eten. Dat lijkt niet te werken omdat je het onoverkomelijke uitstelt. Je voelt je slecht omdat je je alle lekkernijen ontzegt en omdat je hongerig bent. Voedsel is er om je te voeden en om er simpelweg van te genieten.

We willen het graag wat eenvoudiger voor je maken en hebben enkele blokjes info voor je klaar.

Opgelet: bij vragen over het veranderen van je eetpatroon raadpleeg je best je arts. We zijn geen voedingsconsulenten, we willen enkel onze mening met je delen. Ga gerust over tot je eigen onderzoek en leer bij over het maken van gezonde keuzes.

Ok, hier gaan we.

1. DRINK MEER WATER

Voor je ook maar iets onderneemt, begin met meer water te drinken. Dit kunnen we niet genoeg benadrukken. Kraanwater is prima, want het is goedkoop en lekker. Flessenwater is vaak kraanwater met een label, tenzij het uitdrukkelijk anders vermeld is op de verpakking.
Sorry maar thee, koffie, frisdrank of bier tellen niet mee.

2. EET GROENTEN EN FRUIT

Zorg voor een heleboel groente en fruit van verschillende kleuren in je voeding. Deze zijn laag in calorieën maar hoog in voedingswaarde. Voeg ook bonen, noten, zaden, granen en organische soja toe. Let erop dat je MEER eten nodig zal hebben om genoeg energie op te slaan.
Na een paar weken zal je cholesterol- en vetwaarde al gedaald zijn. Je zult je energieker en fitter voelen, en ook stabieler in je emoties. Je eigenwaarde en zelfvertrouwen zal toenemen.

3. GEZONDE TUSSENDOORTJES

Knabbel tussendoor op noten en fruit. Dit kan zowel in de ochtend, middag en avond. Grijp zeker niet naar chocolade, snoepjes of chips. Je komt meer te weten over ultrabewerkte voeding hieronder.

4. ZUIVEL EN VLEES

Als je wenst dierlijke producten te eten, beperk dit dan tot een minimum. Het is wetenschappelijk bewezen dat dit niet nodig is voor mensen. Na een lange termijn wegen de bijwerkingen niet op tegen de voordelen.

5. BEWERKTE VOEDING

Deze groep smaakt naar meer, maar is vervuld van zout, suiker en vetten. Dit zijn vaak ‘lege’ calorieën zonder extra voedingswaarde. Voorbeelden zijn gesuikerde ontbijtgranen, taartjes, donuts, koekjes, snoep, worst, bacon, ham, salami, diepvriespizza en microwave maaltijden.

Deze feiten zijn allemaal bevestigd door het Vlaams Instituut Gezond Leven. Tot 2016 werkten ze aan een nieuwe voedingspiramide. Zie hieronder de ouder piramide. 

..

Getting information about healthy eating nowadays seems to be a huge challenge for everyone, not just dancers. Sometimes there is just TOO much conflicting information floating around.

Traditionally the solution was to try fancy diets or just plain starvation. That didn’t seem to work because it’s just delaying the inevitable. You’re miserable from avoiding the yummy stuff or just plain hungry. Food is meant to nourish and to be enjoyed. 

We’d like to make it just a little bit easier by breaking it down into smaller chunks. 

Disclaimer: Please consult your doctor before attempting dietary changes. We don’t claim to be experts, this is just our opinion. We ask you to conduct your own research and educate yourselves to make healthier choices regarding your health. 

Ok here we go.

1. DRINK MORE WATER: 

Before you do anything else drink more water. We can’t stress this enough. Tap water is fine. It’s cheap and plentiful. Most of bottled water is just tap water packaged unless of course exclusively mentioned on the labels. 

Sorry but tea, coffee, frizzy drinks or beer don’t qualify. 

2. EAT YOUR VEGGIES AND FRUITS

Add plenty of vegetables and legumes of multiple colors to your diet. These are low in calories but more importantly high in nutritional density. Add beans, nuts, seeds, whole grains and organic soy to round it off. To be noted, you will need to eat MORE to ensure you have enough energy. 

If we leave it here, after a few weeks your cholestrol and fat levels should already reduce. We should feeling more energetic and vital. This will help moderate emotional swings . Feelings of confidence and self worth should also improve as a result. 

3. SNACKING

Snacking during the day for example with nuts and fruits. This is always a great idea which is valid in the morning, noon or evening. Not with chocolate, sweets or chips. Read about processed foods in the upcoming sections.   

4. DAIRY AND MEATS

If you must eat animal products be judicious and keep it to a minimum. It is a proven scientific fact that it is not essential for humans. Sure eat these products, be aware that in the long run the side effects far outweigh the benefits. 

5. PROCESSED FOODS

Sure it tastes awesome but there is too much salt, sugar and fats added. Just a whole lot of empty calories with no nutritional value. Examples are sugary breakfast cereals, cakes, donuts, cookies, candy, biscuits, sausage rolls, bacon, ham, salami, frozen pizza and microwaveable dinners.  

These facts have been confirmed by experts in the field of nutrition and health. Till 2016 the nutrition triangle as put forward by the Flemish Institute for Healthy Living. Here is the old infographic presented below. 

 

 2016_Voedingsdriehoek_Foto_www.eoswetenschap.eu

2016_Voedingsdriehoek_Foto_www.eoswetenschap.eu

....

De oude driehoek werd wat door elkaar geschud en dit jaar werd de nieuwe driehoek gepresenteerd. Zie hieronder de laatste driehoek. 

..

This year the triangle has been completely turned upside down. Here’s the latest infographic. 

....

 2017_voedingsdriehoek_www.Gezondleven.be

2017_voedingsdriehoek_www.Gezondleven.be

....

Stel jezelf de vraag welke voedselgroepen een groot deel uitmaken van je eetpatroon, en je vragen over gezonde voeding zullen beantwoord worden.

Deze recente driehoek toont wat er nodig is voor een moderne, gezonde samenleving. De noodzakelijke voeding van vroeger is niet hetzelfde als wat het vandaag is. We hebben een drastische shift nodig in ons denken.

Licht jezelf in, kies verstandig en hopelijk ga je op het goede pad naar een gezondere, sterkere en fittere versie van jezelf.

..

Of course the question to ask is which part(s) make up the most of your diet and you will have an answer to most of your health questions and concerns. 

Finally this latest chart reflects what is most needed for a modern, healthy society. What has long been needed is a drastic shift in thinking and for sure the breaking of unhealthy patterns.

Do educate yourself, choose wisely and hopefully before long you can feel healthier, stronger and more vital. 

....

 Photo-by-Joanna-Kosinska-on-Unsplash

Photo-by-Joanna-Kosinska-on-Unsplash