5 tips om sneller te herstellen na je training..5 tips to recover faster after your workout

 
fitness .jpg

....

Gefeliciteerd! Je hebt beslist dat je met een fit lichaam deze zomer op het strand wil verschijnen. Je werkte jezelf door de eerste work-out met een nooit gezien enthousiasme en nu BAM! Je voelt je gebroken de dag(en) erna. Je spieren zijn verzuurd en zelfs op het toilet gaan zitten lijkt wel een circusact. Lees verder de 5 tips om de vermoeidheid te beperken en het herstel te versnellen.

1. Meer slapen: doe een extra dutje. Door je lichaam wat extra rust te gunnen, ga je niet enkel sneller herstellen maar er wordt ook extra weefsel en spiermassa opgebouwd.

2. Drink een smoothie: Om de spieren te herstellen en versterken heeft je lichaam eiwitten nodig. Veel top atleten gebruiken een blender om smoothies te maken. Dit is snel en gemakkelijk. Een ander voordeel is dat je lekkere, gezonde ingrediënten kan toevoegen zoals bladgroente, fruit, noten en zaden, bessen en proteïne poeder. Zo krijgt je lichaam ineens een enorme toename van alle macro en micro voedingsstoffen. Een drankje gaat ook vlotter binnen dan dat je alles moet kauwen en doorslikken. Bovendien worden de voedingsstoffen sneller opgenomen. Voeg 1/3 koffielepel kurkuma toe voor zijn ontstekingswerkende werking. Hier nog een geheimpje, als je versgemalen zwarte peper gebruikt wordt de kurkuma sneller in de bloedbaan opgenomen.

3. Ijsbaden: Misschien heb je wel al topatleten zich in een ijsbad zien dompelen. Ok, goed voor hen, maar als je dat zelf niet ziet zitten, geen probleem, je bent niet alleen. Neem een koele douche, zo koud als je kan. De koude vermindert ontstekingen in spieren en gewrichten. Je zult je helemaal verkwikt en opgepept voelen.

4. Drink veel water: Gedehydrateerd sporten kan extra schade aan je spieren toebrengen, en het duurt ook langer om te herstellen. Voor je naar je gesuikerd sportdrankje grijpt, weet dat water meer dan genoeg is.

5. Neem een massage: Hmmm niet altijd mogelijk, maar wordt dikke vriendjes met de foam roller en tennisbal. Zo kan je alle voornaamste spiergroepen masseren en het herstel bevorderen. Verzuurde spieren zorgen voor een stijf en vermoeid lichaam en massage is de beste manier om dit te verhelpen.

Hopelijk zijn deze tips een grote hulp om sneller te herstellen na je training. Geef de hoop niet op, de eerste work outs zijn de ergste. Daarna wordt je telkens sterker en fitter en zal je meer aankunnen en ook sneller herstellen. Dus waar wacht je op, spring uit de zetel en werk aan dat fitte lichaam waar je altijd van droomde.

..

Congrats you've decided you want that amazing bod before going on vacation and hitting the beach. You got through the first workout with a ferocity never before seen and then BAM! You feel like a truck has hit you the next day or maybe even a couple of days later. You're sore as hell and even sitting down on the toilet can be like a circus act. Read further to know what you can do to minimise fatigue and speed up your recovery. 

1. Get more sleep: Get some extra shut eye. By simply allowing the body to rest more you will not only help you recover faster but also build extra tissue and muscles. 

2. Down a smoothie: To repair and build muscle a key component the body needs is protein. A simple technique many top athletes use is a blender to make smoothies. It's quick and effortless. Ok not entirely... however. An added advantage is you can also add all kinds of green leafy vegetables, fruits, nuts, seeds, berries and protein powder. This way your body gets a huge shot of all the macro and micro nutrients in one go. Easier than having to chew through all that food. Plus it can be digested faster rather than having your body break down all that food.  Add 1/3rd tsp of curcuma-turmeric. Curcuma is a god-sent anti inflammatory spice containing Bioactive Compounds with powerful medicinal properties. Here's a little secret... to better absorb curcumin into your bloodstream add some freshly cracked black pepper. 

3. Ice baths: You might have seen top athletes climbing into a bad filled with ice. Ok great for them but if you not willing to go through that, don't worry... you're not the only one. Take a cold shower instead. Once again the cold will help reduce the inflammation in muscles and joints. Go as cold as you can. You'll feel amazing afterwards. 

4. Drink plenty of water: Exercising dehydrated can cause extra damage to your muscles. Thus drink, drink and then some more. Dehydrated muscles take longer to recover. Simple. Before reaching for the Gatorade-Aquarius just remember that simple H2O is more than enough. 

5. Get a Massage: Hmmm not always practical but become friends with a foam roller and a tennis ball. This way you can get to all the major muscle groups and aid recovery. Lactid acid buildup causes stiffness and fatigue and massage is one of the best ways to get rid of it. 

Hopefully these tips can help you recover faster. Don't give up hope. The first few workouts are usually the worst. As you get stronger and fitter you'll be able to do more and recovery times will also shorten. So what are you waiting for, get off your butt and go after the bod you've always dreamed of. 

....